Skip to main content

Klantlogin

Nieuws en informatie

Binnen de sector is verschillende wet- en regelgeving van toepassing die professionalisering en transparantie moeten bevorderen.

Ophrys vertaalt informatie van toezichthouders, overheid en andere marktpartijen naar concrete en praktische oplossingen. Zo helpen wij u te voldoen aan de regelgeving en ondersteunen wij uw organisatie in de dagelijkse praktijk.

“Ensure compliance and be responsive to the feedback.”
Anne McLellan

Wanneer is er sprake van een incident – en moet u dat melden bij de AFM?

De AFM heeft in haar toezichtagenda van 2025 aangegeven extra te gaan letten op hypotheekfraude én op de rol van de financieel dienstverlener daarin. Dat zorgt op dit moment voor meer vragen dan normaal. Zo krijgen wij regelmatig de vraag: “De geldverstrekker wijst een aanvraag af vanwege (vermeende) fraude (en meldt dit bij de AFM). Moeten wij nu ook iets doen?”
Het korte antwoord: ja, u moet dan actie ondernemen, omdat er sprake is van een incident en u wettelijk verplicht bent dit te melden.

Wat is een incident?
Een incident is – volgens de wet – “een gedraging of gebeurtenis die een ernstig gevaar vormt voor de integere uitoefening van het bedrijf van een financiële onderneming”. Denk aan situaties die de reputatie van uw bedrijf kunnen schaden, grote financiële risico’s met zich meebrengen of een strafrechtelijk aspect hebben. En het hoeft niet alleen over uw kantoor te gaan: ook gedragingen van klanten, medewerkers of samenwerkingspartners kunnen onder deze meldplicht vallen.

Voorbeelden van meldingswaardige incidenten
Om het wat tastbaarder te maken, hieronder enkele voorbeelden van situaties die (mogelijk) als incident aangemerkt moeten worden:

  • U ontdekt dat een klant valse documenten heeft ingeleverd om een hypotheek rond te krijgen.
  • Uw klant heeft informatie verzwegen om een hypotheek rond te krijgen, zoals de veelbesproken DUO-leningen.
  • De geldverstrekker komt erachter dat de klant een woning met het stempel ‘eigen woning’ verhuurt.

Maar ook andere zaken binnen uw onderneming, zoals:

  • Er wordt beslag gelegd op uw zakelijke rekening.
  • Een claim van een klant vormt een bedreiging voor het voortbestaan van uw onderneming.
  • Een aanbieder beëindigt de samenwerking met uw onderneming vanwege antecedenten.
  • U ontdekt dat een samenwerkende partij (bijvoorbeeld een bemiddelaar) geen AFM-vergunning meer heeft.
  • U ontvangt meerdere klachten over niet-integer gedrag van medewerkers.
  • Uw onderneming komt negatief in het nieuws in verband met mogelijke wetsovertredingen.

Melden doet u zo snel mogelijk
De wet is duidelijk: een incident moet u onverwijld melden bij de AFM. Dat betekent: zo snel mogelijk, zodra u ervan op de hoogte bent. Dus niet wachten op intern onderzoek, een reactie van de aanbieder of de uitkomst van een strafrechtelijke zaak. Direct melden dus, ook als u al maatregelen hebt genomen of een oplossing in gang hebt gezet.

Twijfelt u?
Twijfelt u of iets gemeld moet worden? Of hebt u ondersteuning nodig bij een specifieke situatie? Neem dan gerust contact op met ons kantoor via 0492-344988 of vul het contactformulier in. Wij denken graag met u mee en begeleiden u professioneel bij meldingen of interne opvolging van incidenten.

Deel dit bericht