Nieuws en informatie
Binnen de sector is verschillende wet- en regelgeving van toepassing die professionalisering en transparantie moeten bevorderen.
Ophrys vertaalt informatie van toezichthouders, overheid en andere marktpartijen naar concrete en praktische oplossingen. Zo helpen wij u te voldoen aan de regelgeving en ondersteunen wij uw organisatie in de dagelijkse praktijk.
“Ensure compliance and be responsive to the feedback.”
Anne McLellan
Diplomaplicht, Permanent Vakbekwaam en eed of belofte financiële sector. Voor wie gelden welke eisen?
Regelmatig krijgen we de vraag wie er binnen de onderneming nu feitelijk in het bezit moet zijn van een diploma, voor wie de borging Permanent Vakbekwaam geldt en wie precies de eed of belofte financiële sector moet afleggen. We merken dat men vaak niet goed op de hoogte is voor wie welke regels gelden binnen de onderneming. Wij hebben voor u de verschillen hieronder nog eens helder uiteengezet.
Allereerst een korte toelichting op de begrippen in de titel van dit artikel.
Diplomaplicht
Sinds 1 januari 2016 moet iedere medewerker in het bezit zijn van de benodigde diploma’s om op de deelgebieden waarop men actief is te mogen adviseren.
Permanent Vakbekwaam
Sinds 1 januari 2014 moet een medewerker Permanent Vakbekwaam zijn. Dit betekent dat een medewerker op de hoogte moet zijn van actuele ontwikkelingen op zijn of haar vakgebied. De invulling van Permanent Vakbekwaam is een open norm. Zo kunt u informatie delen via intranet, opleidingsdagen organiseren, er aandacht aan besteden tijdens een wekelijks teamoverleg of u besteedt het uit door een abonnement aan te schaffen bij een opleidingsinstituut.
Eed of belofte financiële sector
Beleidsbepalers hebben in 2013 reeds de eed of belofte af moeten leggen. Voor medewerkers geldt deze verplichting vanaf 1 april 2015.
Maar voor wie gelden nu welke verplichtingen?
Adviseurs en medewerkers met adviserend klantcontact
Onder deze categorie valt de adviseur en de medewerker met adviserende taken. Het begrip adviseur zal u bekend zijn en weinig vragen oproepen wie daar onder valt. Maar wat is een medewerker met adviserende taken? Dit is doorgaans de medewerker in de commerciële binnendienst cq. de frontoffice. Deze medewerker zal vaak klanten telefonisch of op kantoor te woord staan over hun verzekeringen. Door de klant wordt vaak van deze medewerker ook een advies verwacht. Wat denkt u van de vraag “Wat zou u doen in mijn situatie?” of “Wat adviseert u?”. Deze medewerker heeft dus duidelijk adviserend klantcontact.
Voor deze medewerkers geldt:
- Diplomaplicht
- Borging Permanent Vakbekwaam
- Afleggen eed of belofte financiële sector
Medewerkers met vakinhoudelijk klantcontact
In deze categorie vallen alle medewerkers welke geen adviserende taken hebben maar wel vakinhoudelijk klantcontact hebben. Dit zijn doorgaans medewerkers welke werkzaam zijn op de polisadministratie, financiële administratie of schadebehandeling. Immers geven deze personen geen advies aan klanten over een passende dekking, maar informeren de klanten wel over de voorwaarden, dekking, etcetera in hun polis.
Voor deze medewerkers geldt:
- Borging Permanent Vakbekwaam
- Afleggen eed of belofte financiële sector
Medewerkers zonder vakinhoudelijk klantcontact
In deze categorie vallen alle overige medewerkers binnen de financiële onderneming die niet in één van bovengenoemde categorieën kunnen worden geplaatst. Doorgaans zal dat bijvoorbeeld de telefoniste, receptioniste of een medewerker huishoudelijke dienst zijn.
Voor deze medewerkers gelden geen verplichtingen.
Uiteraard geldt voor bovenstaande dat u binnen uw bedrijfsvoering goed moet vastleggen wie welk type functie uitoefent en hoe u de daarbij behorende verplichtingen borgt. Deze borging geldt met name voor de open norm van Permanent Vakbekwaam.
Heeft u vragen hierover neem dan contact op met ons kantoor via 0492-344988 of vul het contactformulier in.