Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Nieuws
Marktverkenning AFM hypotheekadvies
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in de tweede week van oktober haar rapport gepubliceerd over de kwaliteit van hypotheekadvies in Nederland. De AFM heeft aangegeven dat dit een verkennend onderzoek is op basis waarvan de komende jaren vaker gecontroleerd gaat worden. In het rapport worden de bevindingen van het verkennend onderzoek besproken, zodat financieel adviseurs handvatten krijgen om hun advies- en bemiddelingsproces nog zorgvuldiger in te richten, zodat de belangen van de klant geborgd blijven. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de AFM.
Is uw databeveiliging op orde? (deel 2)
Vanaf 1 januari 2025 moeten grotere financiële ondernemingen verplicht voldoen aan de wetgeving van DORA (Digital Operations Resilience Act). Maar ook voor kleinere financieel dienstverleners bevat deze wetgeving veel handvatten om te controleren of hun databeveiliging passend is bij de huidige cyberrisico’s. De AFM vraagt dan ook om deze handvatten aan te nemen en ook in het belang van uw klanten ervoor te zorgen dat uw data goed beveiligd is.
Controles vanuit Wet DBA bij samenwerking met freelancers
Vanaf 2025 intensiveert de Belastingdienst de handhaving op de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA), wat direct gevolgen heeft voor financieel dienstverleners die werken met freelancers. De Wet DBA is bedoeld om schijnzelfstandigheid te voorkomen en zekerheid te bieden over de aard van de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Voor financieel dienstverleners is het belangrijk om goed voorbereid te zijn, zodat hun samenwerking met freelancers voldoet aan de zelfstandigheidseisen en niet als een verkapte dienstbetrekking wordt beschouwd.
Controle van werknemers: Wat mag en wat niet?
We krijgen nog wel eens de vraag mag ik als werkgever mijn medewerkers controleren, wat mag ik dan eventueel controleren en moet ik dit kenbaar maken aan mijn medewerker? Het respecteren van de privacy van medewerkers is niet alleen een wettelijke vereiste, maar draagt ook bij aan een gezonde werkcultuur. Medewerkers die zich gerespecteerd en veilig voelen, zijn vaak productiever en gelukkiger in hun werk. Dit betekent dat persoonlijke e-mails en berichten niet zonder toestemming mogen worden gelezen door de werkgever. Leg daarom goed uit wat er wel en niet toegestaan is met betrekking tot het gebruik van werkmail en andere communicatiemiddelen. Maak duidelijke afspraken over het gebruik hiervan voor persoonlijke doeleinden. Verder is het belangrijk om regels hierover duidelijk te communiceren. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt ervoor dat iedereen weet waar ze aan toe zijn.
Is uw databeveiliging op orde? (Deel 1)
Vanaf 1 januari 2025 moeten grotere financiële ondernemingen verplicht voldoen aan de wetgeving van DORA (Digital Operations Resilience Act). Maar ook voor kleinere financieel dienstverleners bevat deze wetgeving veel handvatten om te controleren of hun databeveiliging passend is bij de huidige cyberrisico’s. De AFM vraagt dan ook om deze handvatten aan te nemen en ook in het belang van uw klanten ervoor te zorgen dat uw data goed beveiligd is. Ook voor u als financieel dienstverlener is het belangrijk om in een tijd dat steeds meer cyberrisico’s zich voordoen eens goed te controleren hoe het binnen uw kantoor is gesteld met databeveiliging.
Kifid doet uitspraak over geldigheid documenten in een online omgeving
De Geschillencommissie van Kifid heeft eerder dit jaar geoordeeld dat een verzekeraar zich niet kan beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering, als die voorwaarde alleen via de mijn-omgeving aan de consument is verstrekt. Volgens Kifid is de mijn-omgeving op de website van een verzekeraar geen duurzame drager. Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor financieel dienstverleners die gebruik maken van een mijn-omgeving voor klanten.
Actieve provisietransparantie is een feit per 1 juli 2024
Per 1 juli aanstaande wordt in de BGfo artikel 86 aangepast. De tot dan geldende passieve provisietransparantie wordt vervangen door een verplichting tot actieve provisietransparantie in euro’s. Voortaan moet u als adviseur of bemiddelaar de klant actief informeren over de provisie die de aanbieder betaalt in ruil voor respectievelijk het advies of de bemiddeling.
Rechtsvorm wijzigen? Let op uw vergunning
Het eerste kwartaal is traditioneel een moment dat veel ondernemers samen met hun boekhouder/accountant bekijken of het wijzigen van de rechtsvorm fiscaal interessante mogelijkheden biedt. Kijk echter goed naar de consequenties en mogelijkheden voor uw onderneming.
Compliance is meer dan het naleven van regels alleen
Compliant zijn is meer dan het naleven van regels. Het is bijvoorbeeld ook het centraal stellen van het belang van de klant. De compliance officer van nu: Is een sparringpartner op strategisch niveau; Waarborgt binnen de onderneming de juiste randvoorwaarden voor een kwalitatieve dienstverlening aan de klanten; Begeleidt werknemers bij het oplossen van spanningsvelden tussen theorie en praktijk. Voor veel ondernemingen is het, gezien de omvang van de onderneming, echter niet weggelegd om een eigen compliance officer aan te stellen. Dan is externe ondersteuning wellicht een passende oplossing.
Introductie vergelijkingskaart uitgesteld
Per 1 januari aanstaande zou het standaard DVD vervangen worden door de Vergelijkingskaart. De reden van het uitstel is dat de invulling van de Vergelijkingskaart wordt vastgelegd in de Nrgfo (Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen). De consultatie daarvan is op 9 november jl. gesloten. Om de AFM voldoende tijd te geven om de ontvangen reacties goed te kunnen beoordelen en verwerken, heeft het Ministerie van Financiën besloten om de introductie uit te stellen. Op dit moment wordt door de AFM gesproken over een verwachte introductie per 1 april aanstaande.
Contactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons