Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Kifid doet uitspraak over geldigheid documenten in een online omgeving
De Geschillencommissie van Kifid heeft eerder dit jaar geoordeeld dat een verzekeraar zich niet kan beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering, als die voorwaarde alleen via de mijn-omgeving aan de consument is verstrekt. Volgens Kifid is de mijn-omgeving op de website van een verzekeraar geen duurzame drager. Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor financieel dienstverleners die gebruik maken van een mijn-omgeving voor klanten.
Volgens de Wft moeten verzekeraars, maar ook financieel dienstverleners, productinformatie en precontractuele informatie op een duurzame drager verstrekken voordat een klant een financieel product afsluit. Een duurzame drager betekent dat de klant de informatie kan bewaren en dat deze niet zomaar kan worden aangepast. Voorbeelden hiervan zijn papieren documenten of pdf-bestanden die via e-mail worden gestuurd. Kifid oordeelde dat de mijn-omgeving niet aan deze eis voldoet, omdat de informatie nog steeds onder controle van de verzekeraar blijft en mogelijk kan worden aangepast.
Wij zien ook steeds meer financieel dienstverleners gebruikmaken van, met name hypotheeksoftware met, een mijn-omgeving voor de klant. Hierin wordt vaak ook de precontractuele informatie als dienstenwijzer, vergelijkingskaart en algemene voorwaarden beschikbaar gesteld. In de praktijk hebben wij al vaker gemerkt dat als er een nieuwe versie van een document in het systeem wordt gezet, dan bij alle klanten de nieuwe versie zichtbaar is en dus niet meer de versie die geldig was ten tijde van het gegeven advies of de bemiddeling. Deze uitspraak laat zien dat ook financieel dienstverleners ervoor moeten zorgen dat zij belangrijke documenten en (product)voorwaarden op een juiste manier delen met klanten om aansprakelijkheden te voorkomen. Alleen een mijn-omgeving is dan niet voldoende, mits er altijd de versie beschikbaar is van het moment dat het advies is gegeven. Doorgaans kan voor de verstrekking van precontractuele informatie en (product)voorwaarden beter gebruik worden gemaakt van een e-mail met bijlagen om ervoor te zorgen dat klanten de informatie op een blijvende manier ontvangt. Het is belangrijk om de ontvangst van de documenten aansluitend vast te leggen. Daarom adviseren wij u om dit op te nemen in bijvoorbeeld de opdracht tot dienstverlening.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem voor meer informatie contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.
Contactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons