Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Wat betekent de herziene Wwft voor u in de praktijk?
Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden en daarmee is ook de vierde anti-witwasrichtlijn in werking getreden. Deze richtlijn leidt tot aanscherpingen in de Wwft die ook voor u als financieel dienstverlener gevolgen heeft. Onderstaand leest u of deze wetgeving ook voor u van toepassing is en wat dit betekent voor u in de dagelijkse praktijk.
Bemiddelt u in levensverzekeringen of valt u als financieel dienstverlener onder het Nationaal Regime, dan moet u zich houden aan de nieuwe regels van de Wwft. Immers financieel dienstverleners die onder het Nationaal Regime vallen en beleggingsdiensten verlenen zijn formeel een beleggingsonderneming en vallen daardoor onder de Wwft.
Belangrijke wijzigingen
Binnen de huidige regelgeving mocht u als financieel dienstverlener het cliëntenonderzoek standaard achterwege laten bij zakelijke relaties of levensverzekeringsovereenkomsten waarvan de jaarlijkse premie € 1000,- of minder bedraagt of waarvan de eenmalige premie € 2500,- of minder bedraagt.
In de herziene wetgeving is deze uitzondering vervallen en bent u als financieel dienstverlener verplicht te allen tijde een beoordeling op te stellen van risico’s op witwassen en financieren van terrorisme bij bemiddelingen in levensverzekeringen en producten die vallen onder het Nationaal Regime.
De regels uit de herziene Wwft moeten worden toegepast op nieuwe klanten maar ook op bestaande klanten. Dus ook voor alle bestaande klanten, welke in het verleden onder de uitzondering vielen, moet u een beoordeling opstellen van de risico’s op witwassen en/of het financieren van terrorisme.
Ten slotte zijn verscherpte cliëntenonderzoeksmaatregelen verplicht bij alle transacties of zakelijke relaties met Politically Exposed Persons (PEPs), als de begunstigde van een levensverzekering of de UBO van die begunstigde een PEP is.
Wat betekent deze nieuwe wetgeving voor u in de praktijk?
U als financieel dienstverlener moet voortaan zelfstandig voor iedere klant met een levensverzekering of een financieel product dat valt onder het Nationaal Regime een beoordeling opstellen of er sprake is of kan zijn van witwassen of financieren van terrorisme. Dit betekent dat u een procedure moet opstellen waarin u vastlegt:
- Welk type klanten een verhoogd risico kunnen hebben. Bijvoorbeeld personen die anoniem willen blijven, via een tussenpersoon zaken doen, bedrijven met een ondoorzichtige structuur of PEP zijn.
- Dat als er door de klant geïnvesteerd wordt in bepaalde producten dit een verhoogd risico kan betekenen. Denk bijvoorbeeld aan kunst, vastgoed en autohandel cq. autoverhuur.
- Welke transacties cq. diensten een verhoogd risico kunnen betekenen. Bijvoorbeeld contante transacties of handel in cryptovaluta.
- Dat klanten uit bepaalde gebieden een verhoogd risico kunnen hebben. Bijvoorbeeld klanten uit het Midden-Oosten.
Deze procedure kunt u het beste aanvullen met een stroomschema waarmee uw medewerkers snel kunnen inventariseren of er sprake is van een verhoogd risico en er dus afstemming met een leidinggevende moet plaatsvinden. Tevens is dit schema een goede onderbouwing van uw dossier en biedt u handvatten om het periodiek te herhalen.
Als op basis van bovenstaande punten geen verhoogd risico naar boven komt zal dit doorgaans betekenen dat u kunt volstaan met:
- Het vaststellen, controleren en vastleggen van de identiteit van de klant en/of begunstigde.
- Het vaststellen, controleren en vastleggen van de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende (indien van toepassing).
- Het vaststellen en vastleggen van de aard van de opdracht of transactie.
In andere gevallen zult u als financieel dienstverlener een verscherpt cliëntenonderzoek moeten verrichten, naast het normale cliëntonderzoek. U moet dan ook de transactie en de klant beoordelen op een mogelijk risico van witwassen of terrorismefinanciering. U moet dan eventueel ook aanvullende documenten, gegevens of informatie opvragen. Als de klant niet fysiek aanwezig is kunt u bijvoorbeeld denken aan een kopie van het paspoort met een waarmerk van een notaris. Op basis van deze aanvullende stukken moet u als financieel dienstverlener beoordelen in hoeverre er een risico is op of dat er sprake is van witwassen of het financieren van terrorisme.
Kortom; als financieel dienstverlener moet u dus weten wie de klant is en inzicht hebben in of deze klant een extra risico geeft op reputatierisico voor het kantoor, omdat er sprake kan zijn van het witwassen of terrorismefinanciering. Doelstelling is dat er voor iedere klant een risicoprofiel is en dat dit doorlopend wordt gecontroleerd bij contactmomenten met de klant en eventuele transacties. U en uw medewerkers zullen doorlopend alert moeten zijn op ‘ongebruikelijke transacties’.
Hoe om te gaan met bestaande klanten?
Zoals eerder aangegeven gelden de regels ook voor bestaande klanten. Dit betekent dat bij een eerstvolgende contactmoment met bestaande relaties, die een levensverzekering hebben lopen of een financieel product dat valt onder het Nationaal Regime, er een risicoprofiel moet worden opgesteld. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen van de levensverzekering of een periodiek onderhoud. Indien uit het risicoprofiel een verhoogd risico naar voren komt zal in overleg met de leidinggevende een verscherpt onderzoek moeten plaatsvinden zoals hierboven beschreven.
Heeft u als kantoor vragen over dit onderwerp en de impact voor uw kantoor dan kan Ophrys u hier uiteraard volledig over informeren en daar waar nodig voor u implementeren binnen uw onderneming. Wilt u weten wat Ophrys voor u kan betekenen? Neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.
Contactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons