Vermogensopbouw: Sparen of Beleggen?

Vanwege de lage rentestand wordt de verleiding voor consumenten om te gaan beleggen steeds groter. Hoewel veel consumenten de afgelopen jaren naar aanleiding van de woekerpolissen hebben gezegd; “Beleggen, nooit meer!”, zien we toch dat er weer meer beleggingsproducten worden gesloten. 

Alleen is het voor de consument wel altijd duidelijk dat het om een beleggingsproduct gaat? De AFM signaleert dat er bijvoorbeeld vergelijkingen worden gemaakt tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen de 2 typen producten zijn.

Onderstaand de stappen die u moet bespreken met de klant in de keuze van een spaar- of beleggingsproduct.

Beleggingshorizon en -risico
Voor veel klanten is de drijfveer om te gaan beleggen dat ze meer rendement uit hun spaargeld willen halen. Echter, beleggen vraagt een langere horizon dan sparen. Dus bespreek goed met de klant hoe lang dat deze het geld kan missen. Heeft de klant een kortere horizon dan 10 jaar dan kan er nog altijd belegd worden, maar moet de klant wel een hoger risicoprofiel kunnen en willen accepteren, omdat het risico bestaat dat de klant zijn geld nodig heeft en hij verlies moet accepteren. Een korte beleggingshorizon kan, maar beleg dan zonder een doel waarbij de klant inkomensafhankelijk is van het beleggingsresultaat. Is de klant inkomensafhankelijk van het doelkapitaal, kies dan voor zekerheid en beleg met garantie of ga voor een spaarrekening. Ook bij de keuze voor een beleggingsproduct met garantie moet u de klant duidelijk inzichtelijk maken dat het gaat om een beleggingsproduct en dat het geen zuiver spaarproduct is.

Vuistregel is: hoe hoger het voorbeeldrendement des te hoger is het risico.

Is de klant inkomensafhankelijk van het doelkapitaal, met andere woorden; spaart deze voor bijvoorbeeld zijn pensioeninkomen, zorg er dan voor dat het beleggingsproduct voorziet in een scenario dat richting de einddatum altijd een afbouw heeft van het beleggingsrisico om fluctuaties zoveel mogelijk te verminderen.

Kosten van beleggen
Doorgaans zijn de kosten van beleggen hoger dan sparen. Het effect van de kosten op je uiteindelijke rendement kan aanzienlijk zijn. Stel altijd de vraag of de kosten in verhouding staan tot het verwachte rendement. Zo betaalt de klant de kosten in het product voor aan- en verkoop van participaties en het beheer door de beleggingsinstelling. Daarnaast zult u de klant ook jaarlijks factureren voor de geleverde de dienstverlening. Immers, beleggen vergt ook van u meer inspanningen. U bent verplicht om periodiek te monitoren of de waardeontwikkeling in het product nog aansluit bij de oorspronkelijke doelstellingen van de klant. Hierover moet u de klant informeren en over in gesprek gaan met de klant.

Het kan daarom zomaar gebeuren dat de kosten in het product samen met de kosten van uw dienstverlening het verschil in rendement tussen sparen en beleggen teniet doen. Dit laatste kan reëel zijn bij beleggingen met een laag risicoprofiel. Ben hierover duidelijk en transparant naar de klant toe.

Informeer de klant goed en duidelijk
Motiveer schriftelijk waarom u een beleggingsproduct heeft geadviseerd en geen spaarproduct. Benoem ook duidelijk wat het verschil is tussen beleggen en sparen. Verstrek altijd de verplichte informatie, zijnde de financiële bijsluiter of essentiële beleggersinformatie. In de financiële bijsluiter en essentiële beleggersinformatie vindt de klant nogmaals informatie over wat het product inhoudt en wat de kosten en de risico’s zijn.

Zorg voor een goede risicospreiding
Spreid het geld van de klant altijd over meerdere beleggingen of fondsen, zodat er een goede risicospreiding is. Hierdoor wordt het risico dat één slecht renderende belegging het vermogen van klant hard raakt fors verkleind. Is het bedrag dat de klant wil beleggen niet groot genoeg om een goede risicospreiding aan te brengen, dan is het wellicht toch beter om sparen te adviseren. Wijs de klant anders duidelijk op de risico’s en breng dit ook cijfermatig in beeld.

Of uw advies nu beleggen of sparen wordt maakt niet uit, maar zorg er in ieder geval voor dat de klant op basis van de juiste uitgangspunten en informatie een keuze maakt voor een bepaald type product. Dit betekent dat uw advies volledig, correct en duidelijk moet zijn.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl