Kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen onmiddellijk effect in online verkoopomgeving

De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen onmiddellijk effect op het gedrag en de houding van consumenten wanneer zij online een lening afsluiten. Dit is een conclusie uit het rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM): ‘Let op! Geld lenen kost geld; een onderzoek naar de effectiviteit van een waarschuwing in kredietreclames.’


Kredietwaarschuwing heeft drie doelen
Kredietaanbieders zijn sinds 2009 verplicht om de waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ op te nemen in reclames voor consumptief krediet. De waarschuwing heeft drie doelen:

  • De consument stimuleren zijn keuze beter te overdenken.
  • Bewustwording bij de consument creëren door te attenderen op de gevolgen die verbonden zijn aan het krediet.
  • Tegenwicht bieden aan het neergezette beeld in sommige kredietreclames dat lenen voor consumptieve uitgaven iets vanzelfsprekends is.

Meting tijdens afsluitproces lening
Om het effect van de kredietwaarschuwing te meten heeft de AFM een experiment uitgevoerd in de online verkoopomgeving van een aanbieder van consumptief krediet. Het onderzoek toont geen invloed aan van de waarschuwing op hoe vaak consumenten op banners klikken, de wijze waarop zij zich oriënteren op de website en de keuzes die zij maken bij het aanvragen van een offerte.

Ook kon geen invloed worden aangetoond op de houding van consumenten ten aanzien van geld lenen, de voorgenomen handelswijze en de manier waarop consumenten kredietreclames ervaren.

Positieve bijeffecten
Ondanks het feit dat de kredietwaarschuwing geen direct effect heeft op het consumentengedrag heeft de kredietwaarschuwing mogelijk wel positieve bijeffecten:

  • Zo kan de kredietwaarschuwing effect hebben op de sociale norm over lenen, waardoor er minder positief tegen lenen wordt aangekeken.
  • Zo draagt de waarschuwing mogelijk ook bij aan de herkenbaarheid van krediet in een situatie waar het niet direct duidelijk is dat het om een lening gaat.
  • Voorts vindt 80% van de consumenten het positief dat er een verplichte kredietwaarschuwing geldt voor kredietverstrekkers.

Rapport is tussenstap
De AFM adviseert de minister van Financiën om te bepalen of hij naast bewustwording andere concrete gedragsdoelen nastreeft met de waarschuwing. Immers, naast informatieverstrekking heeft de manier waarop keuzes worden aangeboden in een (online) omgeving onbewust invloed op hoe consumenten kiezen. Vervolgens kan worden onderzocht welke maatregelen – naast de kredietwaarschuwing – kunnen bijdragen aan de nieuw vastgestelde doelstellingen.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl