Wat is een incident en wanneer moet u melden?

In onze dagelijkse praktijk krijgen we regelmatig casussen voorgelegd van financieel dienstverleners met de vraag of er sprake is van een incident en of ze dit moeten melden aan de AFM. Immers vanuit de Wft heeft de financieel dienstverlener de verplichting om een adequaat beleid te voeren dat een integere uitoefening van zijn bedrijf waarborgt. Hieronder wordt verstaan dat wordt tegengegaan dat de financieel dienstverlener of de werknemers strafbare feiten of andere wetsovertredingen begaan die het vertrouwen in de financieel dienstverlener of in de financiële markten kunnen schaden. Graag geven wij u inzage in wat een incident is, geven wij voorbeelden van incidenten en geven wij aan wanneer u dit moet melden.

Wat is een incident?
Volgens het Bgfo luidt de definitie van een incident als volgt: “een gedraging of een gebeurtenis die een ernstig gevaar vormt voor de integere uitoefening van het bedrijf van een financiële onderneming.” Het betekent dat alle feiten en omstandigheden die een reputatie- en/of financieel risico met zich meebrengen moeten worden gemeld. Daarnaast moeten alle zaken die een strafrechtelijk aspect hebben worden gemeld. Een incident kan betrekking hebben op de financieel dienstverlener zelf, maar ook op de medewerkers, de klanten of op een partij waar de onderneming mee samenwerkt.

Voorbeelden van incidenten
Bovenstaande definitie is een brede omschrijving die voor veel interpretaties vatbaar is. Dat is wellicht ook de reden dat wij regelmatig worden geraadpleegd omtrent het wel of niet melden van een casus. Daarom geven wij u onderstaand graag een aantal voorbeelden. Uiteraard is deze opsomming niet limitatief, maar heeft als doelstelling dat u meer gevoel krijgt bij de definitie volgens het Bgfo.

  • Het is u als financieel dienstverlener bekend geworden dat een klant vervalste bescheiden (bijvoorbeeld werkgeversverklaring) heeft aangeleverd om een hypotheek te verkrijgen of inmiddels heeft verkregen.
  • U wordt door een klant aansprakelijk gesteld en de claim is van dusdanige omvang dat het voortbestaan van de onderneming daardoor in gevaar kan komen.
  • Er is door een derde beslag gelegd op één of meerdere bankrekeningen van uw onderneming welke u gebruikt voor de uitvoering van uw financiële activiteiten.
  • Uw onderneming heeft ernstige financiële problemen die ertoe kunnen leiden dat het voortbestaan van de onderneming wordt bedreigd en daarmee reputatieschade ontstaat voor de branche.
  • Een aanbieder heeft uw onderneming of uw medewerker(s) opgenomen in haar incidentenregister.
  • U werkt samen met een financieel dienstverlener en uit controle blijkt dat de (onder)bemiddelaar geen AFM vergunning meer heeft.
  • U als beleidsbepaler of uw onderneming krijgt een boete opgelegd door de Belastingdienst.
  • De verzekeraar heeft de verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering geroyeerd van uw onderneming.
  • De aansluiting van uw onderneming bij het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) is geroyeerd.
  • U heeft van klanten klachten ontvangen dat uw medewerkers niet integer handelen richting de klanten.
  • Negatieve berichtgeving in de media over uw onderneming, de medewerkers of de cliënten die bij strafbare feiten of andere wetsovertredingen zijn betrokken.


Wat is onverwijld?
U moet incidenten onverwijld melden bij de AFM. Onverwijld betekent zo snel als mogelijk. Dit houdt in dat u als financieel dienstverlener niet eerst zelf een eigen onderzoek of resultaten van een onderzoek van een aanbieder, een toezichthoudende instantie of van een strafrechtelijk onderzoek afwacht. U moet een incident dus meteen melden zodra dat incident bij u bekend is geworden. Dat u direct maatregelen heeft genomen die erop gericht zijn de geconstateerde overtredingen te voorkomen doet hier niet aan af. Ook doet het nemen van maatregelen die erop gericht zijn een herhaling te voorkomen niet af aan de verplichting om een incident onverwijld aan de AFM te melden.

Heeft u vragen over een casus of wenst u begeleiding bij een incident, neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier. Ophrys kan u op professionele wijze begeleiden.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl