Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Biedt uw adviessoftware de zekerheid van een goed adviesdossier?! - Deel 2
We merken dat aanbieders van adviessoftware graag vermelden dat hun pakket ‘Wft-proof’ of zelfs ‘AFM-proof’ is. U als financieel dienstverlener vindt dit een geruststellende gedachte omdat u denkt dat u hiermee een goed adviesdossier kunt opbouwen.
Niets is minder waar. Adviessoftware is ‘slechts’ een hulpmiddel en zal nooit 100% garantie kunnen bieden dat uw adviesdossiers voldoen aan de Wft. Bent u zich er goed van bewust dat het aanschaffen van adviessoftware niet automatisch leidt tot het voldoen aan de Wft-eisen. Een software-aanbieder kan u nooit deze garantie bieden omdat het voldoen aan wet- en regelgeving (mede) afhankelijk is van hoe u de adviessoftware gebruikt.
Wij zien met regelmaat dat niet alle mogelijkheden van de adviessoftware worden gebruikt.
Onderstaand een aantal tips om uw adviessoftware beter te gebruiken of om te controleren of u de mogelijkheden van uw adviessoftware goed benut. Deze tips gelden niet alleen voor hypotheekadviessoftware maar kunt u ook in een breder perspectief toepassen.
Ruwe indicatie bij overlijdensrisico en arbeidsongeschiktheidsrisico voldoet niet
U bent niet verplicht om bestaande lopende voorzieningen zoals arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen, overlijdensrisicovoorzieningen en pensioenvoorzieningen in te voeren in de adviessoftware. We zien in de praktijk regelmatig dat deze onderdelen worden overgeslagen of globaal worden ingevoerd op basis van aannames. Kortom, er wordt onvoldoende informatie ingewonnen over de financiële positie van de klant in deze scenario’s. Het gevolg hiervan is dat het advies niet passend kan zijn. U moet zich ervan bewust zijn dat het kort en snel inwinnen van informatie over de financiële positie van de klant volstrekt onvoldoende is en grote risico’s met zich mee kan brengen. Immers, een advies dat wordt verstrekt op basis van aannames kan leiden tot een onverwacht tekort of een te hoog verzekerd bedrag waardoor de klant teveel premie betaald. Breng daarom de scenario’s concreet in beeld en inventariseer bestaande voorzieningen volledig en concreet. Geef een passend advies om in ieder geval het hiaat af te dekken. Indien de wens van de klant is om meer af te dekken, laat dan duidelijk het verschil in premie zien tussen afdekken van het hiaat en de wens van de klant.
Wees specifiek bij het inwinnen van risicobereidheid rentevastperiode
De risicobereidheid en wens van de klant met betrekking tot de rentevastperiode wordt in de meeste softwarepakketten maar met één of enkele standaardvragen ingewonnen. U moet zich er bewust van zijn, dat het uitvragen welke rentevastperiode de klant wil, niet voldoet om de risicobereidheid vast te stellen. Belangrijk is dat u de klant goed informeert over de voor- en nadelen van verschillende rentevastperiodes in relatie tot zijn persoonlijke en financiële situatie. Breng daarnaast ook de risico’s in kaart van een stijgende rente. Gezien de huidige zeer lage rentestand is het zeer reëel dat aan het einde van de huidige rentevast periode de rente is gestegen. Zorg dat de klant zich bewust is van het risico dat de rente bijvoorbeeld 2% hoger is en wat dit concreet in maandlast betekent.
Gebruik van hulp- en/of standaardteksten
De adviespakketten kennen veelal verschillende mogelijkheden om de klant te informeren. Er worden zowel berekeningen, grafische weergaven, als adviessamenvattingen en -rapporten beschikbaar gesteld. Vaak wordt door u als financieel adviseur ook gebruik gemaakt van hulp- en/of standaardteksten. Let op dat u met deze vaste teksten geen klantspecifieke adviesmotivatie kunt samenstellen. Deze teksten zijn een hulpmiddel en per klant zult u de teksten moeten aanpassen of aanvullen op basis van de specifieke situatie van de klant. Zorg ervoor dat u uw motivatie goed opbouwt door:
- eerst de wens van de klant te benoemen die u hebt vastliggen in uw klantprofiel,
- en vervolgens uw advies te motiveren.
- Indien de klant uw advies niet volgt legt u dat vast en vermeld u tevens de motivatie van de klant om af te wijken van uw advies.
Vaak zien we dat softwarepakketten wel de mogelijkheid bieden om bovenstaande zaken goed en concreet te verwerken en voor de klant in beeld te brengen, maar dat het in de praktijk door adviseurs niet (goed) gebruikt wordt.
Heeft u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen over de invulling van Wft Compliance binnen uw onderneming, neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.
NieuwsoverzichtContactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons