Gewijzigde wetgeving voor reclame-uitingen

Per 1 juli wordt de Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen aangepast met betrekking tot de regels voor reclame-uitingen. Immers de wereld van reclame-uitingen is de afgelopen jaren veel veranderd. Denk aan Facebook, Twitter, maar ook Whatsapp. Daarom schetsen we hier in het kort:

  • Wat wordt verstaan onder een reclame-uiting
  • Hoe bepaalt u of een uiting een reclame-uiting is
  • De verplichte waarschuwingszinnen
  • Wat verandert er per 1 juli 2016 in de Nrgfo

Een reclame-uiting is…
Iedere vorm van informatieverstrekking die dient ter aanprijzing of een wervend karakter kent over een bepaalde financiële dienst of een bepaald financieel product. Een uiting wordt als ‘wervend’ of ‘aanprijzend’ gezien als sprake is van een selectieve weergave van met name de positieve kenmerken van een financieel product.

Een uiting is normaal gesproken een reclame-uiting als…
U één of meer van onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden.

  • Probeert de informatie de ontvanger over te halen tot het doen van een aankoop?
  • Beveelt de informatie een product (of dienst) aan door de nadruk te leggen op positieve eigenschappen?
  • Maakt informatie over de prijs het product aantrekkelijk?
  • Is sprake van vergelijking met een ander product?
  • Geeft de uiting een subjectieve weergave van de feiten?

Verplichte waarschuwingszinnen
In de Nrgfo is in het verleden vastgelegd dat u verplicht bent om in reclame-uitingen voor krediet en andere complexe producten een waarschuwing op te nemen. Tevens zijn er een aantal producten vrijgesteld van toezicht door de AFM. Al deze waarschuwingen bestaan uit een combinatie van een zin en symbool. Voor audioreclame moet de waarschuwingszin duidelijk ten gehore worden gebracht. Meer informatie hierover vindt u op de site van de AFM. Let op! Naast deze waarschuwingszinnen zijn er vaak nog aanvullende regels voor specifieke producten.

Wat verandert er per 1 juli aanstaande
De regels voor de hierboven verplichte waarschuwingszinnen gaan voor digitale media veranderen. Aanleiding voor deze wijziging is dat de huidige voorschriften, voor de verplichte waarschuwingen, onvoldoende aansluiten bij huidige digitale mediakanalen. Denk dan bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter en Whatsapp. Om te voorkomen dat een aantal vormen van nieuwe media niet gebruikt kunnen worden voor consumptieve kredieten, complexe en/of vrijgestelde producten was aanpassing van wetgeving dus nodig. Vanaf 1 juli 2016 geldt daarom voor digitale mediakanalen de volgende vereenvoudiging voor de hierboven genoemde waarschuwingen.

  • Als het technisch niet mogelijk is om het symbool te plaatsen, maar wel tekst, dan dient de volledige door de wetgever voorgeschreven tekst te worden opgenomen.
  • Als het technisch niet mogelijk is om de volledige tekst op te nemen dan kan worden volstaan met een verkorte tekst.

Deze vereenvoudiging geldt niet indien de afbeelding en volledige tekst wel mogelijk is maar bijvoorbeeld bepaalde extra kosten met zich meebrengt, of de financiële onderneming van mening is dat de reclame-uiting dan onaantrekkelijk wordt.

Naast bovenstaande wijzigt de Nrgfo per 1 juli aanstaande ook voor de risicoscore in de risico-indicator. Er is namelijk gebleken dat de risico-indicator voor een bepaalde groep beleggingsinstellingen, een verkeerd en mogelijk zelfs misleidend beeld geeft van het risico. De risico-indicator moet door beleggingsinstellingen worden opgenomen in reclame-uitingen. Door het schrappen van de risicoscore wordt er ook geen onjuist beeld meer van het risico geschetst.

Verder zijn er aanvullende zaken opgenomen voor het activeren van klanten met beleggingsverzekeringen. In de gewijzigde wetgeving zijn nu ook termijnen opgenomen voor beleggingsverzekeringen die niet zijn afgesloten om af te lossen op de hypotheek of ter aanvulling van pensioen. Levensverzekeraars moeten voor 31 december 2017 deze klanten met een beleggingsverzekering activeren of voorzien van informatie.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande nog aanvullende vragen over reclame-uitingen, de verplichte waarschuwingszinnen en/of andere specifieke verplichtingen bij reclame-uitingen neem dan contact op met ons kantoor op 0492-344988 of via het contactformulier

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl