Eensporig rentebeleid bij hypotheken

In de Bgfo 3, welke op 1 januari 2013 in werking is getreden, is ook het eensporig rentebeleid voor geldverstrekkers vastgelegd. Een eensporig rentebeleid wil zeggen dat consumenten met hetzelfde risicoprofiel en dezelfde rentevastperiode ook hetzelfde rentetarief voor een hypothecair krediet moeten krijgen van de geldverstrekker. Alle geldverstrekkers onderschrijven dit beleid maar in de praktijk constateert de AFM dat er toch nog verbetering mogelijk is in de naleving van deze regels.

Nieuwe klanten versus bestaande klanten
Er mag geen verschil zitten tussen de hypotheekrente die nieuwe klanten krijgen en de rente die bestaande klanten ontvangen bij het verlengen van de rentevastperiode.

Korting voor individuele klanten
Hypotheekverstrekkers mogen kortingen verstrekken aan individuele klanten. Voorwaarde is dan wel dat deze korting ook beschikbaar is voor nieuwe klanten én bestaande klanten in het geval van renteverlenging. Een (tijdelijke) kortingsactie is toegestaan als bestaande en nieuwe klanten, met een vergelijkbaar risicoprofiel, hiervoor in aanmerking kunnen komen.

Korting alleen bij passeren van de hypotheek
Kortingen of opslagen die afhankelijk zijn gesteld van het passeren van een hypotheekakte bij de notaris zijn niet toegestaan, tenzij deze korting/opslag ook aan klanten bij renteverlenging wordt aangeboden. Een korting voor bijvoorbeeld snel passeren is derhalve niet toegestaan, wanneer deze niet bij renteverlenging aan klanten wordt aangeboden. Als consumenten bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek een dalrente-optie kunnen kiezen, dan moeten klanten die hun rentecontract willen verlengen hier ook voor kunnen opteren. Als hypotheekverstrekkers korting verlenen aan bestaande en nieuwe klanten, is het belangrijk dat zij daar op gelijke wijze over worden geïnformeerd. Als nieuwe klanten actief worden gewezen op een rentekorting, dan verwacht de AFM dat ook bestaande klanten daar actief op worden gewezen.

Korting voor financiering nieuwbouwwoning
Het eensporig rentebeleid laat niet toe dat tariefverschillen ontstaan die niet voortkomen uit verschillende risicoprofielen. Te denken valt aan kortingen voor het financieren van nieuwbouwwoningen. Een dergelijke korting mag niet worden aangeboden als ze uitsluitend geldt voor klanten die een nieuwe hypotheek afsluiten voor de aankoop van een nieuwbouwwoning en niet bij renteverlenging.

Korting bij afsluiten ander product
Sommige hypotheekverstrekkers geven een korting op de rente als een klant gelijktijdig een ander financieel product afsluit. Dit mag alleen als bestaande klanten die al over dit product beschikken, vervolgens ook voor rentekorting op de hypotheek in aanmerking komen. Als bijvoorbeeld het afsluiten van een betaalrekening een rentekorting oplevert voor klanten, dan zouden klanten met een betaalrekening bij renteverlenging ook in aanmerking moeten komen voor deze korting.

In de dagelijkse praktijk zien we dat veel kortingen alleen worden aangeboden voor de duur van de eerste rentevastperiode. Uit bovenstaande blijkt dat de AFM daar in het kader van een eensporig rentebeleid een heel andere kijk op heeft. Concreet betekent de zienswijze van de AFM dat er hoe dan ook geen enkel verschil meer mag zijn tussen het aanbod van rentetarieven en kortingen aan nieuwe klanten en bestaande klanten. Als een korting gezien de constructie alleen kan worden verstrekt aan een nieuwe klant en niet aan een bestaande klant die een renteverlengingsvoorstel ontvangt, is de korting niet toegestaan.

Bron gedeeltelijke tekst: Autoriteit Financiële Markten 

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl