Beloning consumptief krediet en aanverwante producten

Op 2 december jl. Heeft de AFM een boete opgelegd aan Maesons voor het in rekening brengen van een directe afsluitvergoeding bij consumptief krediet, terwijl dit op grond van artikel 4:74 Wft uitdrukkelijk verboden is. Reden voor ons om de spelregels van beloning bij consumptief krediet en bijproducten weer eens door te nemen.

U mag als financieel dienstverlener voor uw werkzaamheden met betrekking tot consumptieve kredietverstrekking alleen worden beloond door de aanbieder van een lening middels een maandelijkse doorlopende provisie. Het is dus verboden om een directe afsluitvergoeding in rekening te brengen. De wetgever heeft hiermee beoogd consumenten te beschermen tegen kredietbemiddelaars die erop uit zijn zoveel mogelijk leningen af te sluiten.

Voor uw werkzaamheden op het gebied van bijverzekeringen mag u wel een directe vergoeding in rekening brengen bij de klant. Deze vergoeding moet in verhouding staan tot de verrichte werkzaamheden en mag niet kennelijk onredelijk zijn. De hoogte van de vergoeding kan bijvoorbeeld worden afgeleid uit de daadwerkelijke tijdsbesteding, de complexiteit van de behoefte van de consument en de complexiteit van het verzekeringsproduct.

Gezien bovenstaande is het dus noodzakelijk om de werkzaamheden welke u verricht in het kader van de geldlening en de onverplichte bijproducten duidelijk te scheiden door dit ook duidelijk naar voren te laten komen in uw communicatie naar de klant in uw dossier en facturering.  Wanneer u dit namelijk niet doet en werkzaamheden met betrekking tot consumptief krediet onder de noemer van bijvoorbeeld de betalingsbeschermer in rekening brengt bij de klant, is er sprake van een verkapte vergoeding voor consumptief krediet. En dat is een overtreding van artikel 4:74 Wft.

Ben daarom in uw communicatie naar consumenten duidelijk dat u voor uw werkzaamheden met betrekking tot het consumptief krediet wordt beloond op basis van doorlopende provisie, en dat de eventuele directe vergoeding alleen betrekking heeft op onverplicht advies over en bemiddeling in betalingsbeschermers.

Zorg in uw dossiers voor een goede tijdsregistratie van uw werkzaamheden in het kader van het advies- en bemiddelingstraject voor het consumptieve krediet en bijverzekeringen. Splits deze tijdsregistratie voor beide trajecten, zodat duidelijk is welke tijd u waaraan heeft besteed.

Stel uw factuur duidelijk op en laat geen ruimte voor discussie in de omschrijving van de werkzaamheden die verricht zijn voor de in rekening gebrachte directe beloning. Zorg ervoor dat het factuurbedrag aansluit bij uw tijdsinvestering voor het advies en bemiddeling van de bijproducten.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl