Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Hersteladvies van beleggingsverzekeringen
Voor verzekeraars is 2012 het jaar van de “woekerpolissen” en klanten worden massaal door hen geïnformeerd. De wijze waarop verschilt zeer sterk. De ene verzekeraar doet het in goed overleg met u als adviseur en de andere stuurt alle brieven in 1 keer zonder overleg en zadelt u ongevraagd op met al het werk. Hoe dan ook de klant wordt naar u als adviseur verwezen voor meer informatie en dus krijgt u vragen. Daarnaast is er de afgelopen tijd ook het een en ander gezegd door de Minister van Financiën en de AFM over uw informatieplicht en uw beloning in deze kwestie.
Wat wordt er van u als adviseur verwacht?
Van u wordt verwacht dat u hersteladvies geeft. Dit betekent dat u het voorstel van de verzekeraar moet beoordelen en met uw klant bespreken. Uitgangspunt hierbij is dat uw klant inzicht krijgt in zijn situatie en de mogelijkheid om zijn oorspronkelijke doel alsnog te behalen. Ook bij dit hersteladvies gelden dezelfde regels als voor ieder ander advies over complexe producten. U wordt dus ook hier geacht een inventarisatie te maken van de financiele positie, kennis en ervaring, risicobereidheid en doelstellingen van de klant. Hoe uitgebreid dit moet zijn is sterk afhankelijk van de datum en kwaliteit van het oorspronkelijke advies, de doelstelling van de klant en in hoeverre de situatie van de klant is veranderd. Focus u bij uw hersteladvies niet alleen op de aanbieding van de verzekeraar maar kijk voor uw klant ook breder op de markt. Uiteraard geldt hiervoor hoe groter het verzekerd belang van uw klant is des te belangrijker is dit.
En dan de kosten, wat mag u doorrekenen aan uw klant?
Een bestaande klant en uw eigen advies
De Minister van Financiën en de AFM zijn hier heel duidelijk over geweest. U als adviseur heeft hier in het verleden reeds provisie over ontvangen in de vorm van afsluit en/of doorloopprovisie, of ontvangt hier nog steeds provisie over. De kosten van het hersteladvies en de daarbij behorende werkzaamheden zoals hierboven benoemd moet u dus kosteloos verrichten.
Een bestaande klant maar niet uw eigen advies
Bovenstaande geldt ook voor polissen die u niet zelf heeft gesloten en die door een overname in uw portefeuille terecht zijn gekomen.
Een vreemde klant
Als een klant zich tot u wendt voor advies over een polis die niet tot uw portefeuille behoort mag u daar de normale advieskosten voor rekenen maar ook in deze zou de AFM het prettig vinden als u coulant omgaat met de kosten van uw advies.
Heeft de klant aanvullende adviesvragen dan mag u als adviseur daar uiteraard wel kosten voor in rekening brengen. Dus u moet het hersteladvies geven over de beleggingsverzekering en daar een alternatief bij zoeken dat aansluit op het profiel van uw klant en zijn doelstelling. Als uw klant aanvullende adviesvragen mag u daarvoor wel uw advieskosten in rekening brengen.
Zeker omdat het proces van advies en herstel nu volop op gang komt heeft de AFM de nodige aandacht hiervoor. Deze heeft reeds aangegeven dat verwacht wordt dat u als adviseur bovenstaande spelregels goed in acht neemt. Gezien het belang van de consument heeft de AFM aangegeven dat ze dit jaar de nodige aandacht te gaan vestigen op de manier waarop u met uw klanten en hun beleggingsverzekering omgaat.
Conclusie
De AFM heeft inmiddels al diverse signalen ontvangen over misstanden hieromtrent. Deze signalen worden door de AFM allen in behandeling genomen. Het zal dus slechts een kwestie van tijd zijn dat de eerste boetebesluiten hierover naar buiten zullen komen. Het is dus van groot belang om met de affaire woekerpolissen op een juiste wijze om te gaan om problemen met de toezichthouder te voorkomen. Ga zeker niet handelen uit angst maar stel altijd het belang van uw klant op de eerste plaats. Focus u bij het hersteladvies niet alleen op de aanbieding van de huidige verzekeraar maar kijk breder op de markt.
Heeft u vragen hieromtrent en de wijze waarop u uw hersteladviezen naar uw klanten moet inrichten. Neem dan contact op met Ophrys voor meer informatie. Wij geven u graag de juiste ondersteuning in deze kwestie.
NieuwsoverzichtContactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons