Self Assessment 2012

Volgende week ontvangt de eerste groep financiële dienstverleners alweer het Self Assessment 2012. Ophrys heeft de vragen doorgenomen en geeft u onderstaand een toelichting op diverse onderwerpen van 2012.

Wat ons direct opvalt als we het Self Assessment 2012 doornemen is dat het gericht is op het verkrijgen van een volledig kantoorprofiel van uw bedrijf.  Ook wil men graag inzicht verkrijgen waar u staat met het ‘adviseren in de nieuwe wereld’, oftewel abonnementen, beloning cq. provisieverbod en urenregistratie.  De cijfers heeft de AFM dit jaar ook geheel anders aangepakt. U hoeft niet meer hele lijsten met bedragen in te vullen. Men heeft gekozen voor een multiple choice aanpak en vraagt u veelal om percentages aan te geven.

Wij geven onderstaand van enkele onderdelen uit het Self Assessment de aandachtspunten weer. Heeft u na het lezen nog vragen of wilt u graag iemand over uw schouder mee laten kijken; dat kan….

Ophrys biedt u ‘Ondersteuning bij het Self Assessment’.
In dit pakket bieden wij u:

  • Een toelichting op alle onderdelen van het Self Assessment
  • Een beoordeling van het door u ingevulde Self Assessment voordat u het instuurt naar de AFM
  • Terugkoppeling middels een telefonisch consult met onze Compliance Officer.

De kosten hiervoor bedragen € 195,- incl. BTW en u kunt zich hiervoor aanmelden via het contactformulier. Omdat een kwalitatieve beoordeling en terugkoppeling bij ons voorop staan is onze capaciteit beperkt dus reageer tijdig om teleurstellingen te voorkomen.


Toelichting
Personeel
De AFM ziet graag een stabiel personeelsbestand omdat dit bijdraagt aan een kwalitatieve dienstverlening en bedrijfsvoering. Ook in dit onderdeel komen de nevenactiviteiten naar voren. De AFM vraagt inzage in verdeling naar personeel over de diverse activiteiten binnen uw onderneming. Naast eigen personeel is er ook aandacht voor freelancers nu met specifieke vragen over klantcontact en bezit vakdiploma’s. Dit om de het niveau en kwaliteit van de dienstverlening te kunnen bepalen. In dit onderdeel is ook weer aandacht voor de bekende onderwerpen vakbekwaamheid en integriteit. Vakbekwaamheid is deze keer gericht op het nieuwe vakbekwaamheidsbouwwerk dat met de goedkeuring van de Wijzigingswet financiële markten 2013 per 1-1-2014 van kracht wordt. De AFM wil graag van u weten in hoeverre u hier reeds mee bezig bent.

U bent verplicht om voor freelancers welke actief zijn binnen uw onderneming een dossier aan te leggen dat gelijk is aan uw eigen personeel. Toetsing betrouwbaarheid moet u uitvoeren middels een VOG en Controle eerder faillissement. Deze toetsingen moet u verrichten voor indiensttreding en bij wijziging van functie.


Beloningsbeleid
Evenals vorig jaar komt ook nu weer het beloningsbeleid binnen uw eigen onderneming terug. In de vragen heeft u de keuze tussen variabele beloning in geld of in natura. Onder natura verstaat de AFM secundaire arbeidsvoorwaarden als auto van de zaak, telefoon, laptop. In het licht van een beheerst beloningsbeleid wil de AFM graag weten of u onderscheid maakt in bijvoorbeeld autoklasse op basis van prestatie.

In het kader van het beloningsbeleid moet u een risico-analyse hebben gemaakt van uw interne beloningsbeleid dat betrekking heeft op uw voltallige personeelsbestand. Op basis hiervan moet u een (nieuw) beleid hebben geformuleerd van uw gehele personeelsbestand dat is vastgelegd in een bedrijfsprocedure. Ook moet een variabele beloningsregeling voldoen aan de gestelde eisen van Beheerst beloningsbeleid door de AFM en DNB.


Hypotheekadvies
Hoe gaat u om met de beloning van uw hypotheekadvies en hoeveel uren besteed u daar aan? Heeft u dit concreet in beeld middels een urenregistratie of is dit een verondersteld gegeven? Probeer de gegevens die u invult zoveel mogelijk te laten overeenstemmen met uw Dienstverleningsdocument en Tarievenoverzicht. Ook de vraag abonnement in combinatie met doorlopende provisie wijst weer op inzicht verkrijgen in kwalitatieve dienstverlening.

Feitelijk moet u werken met een vorm van urenregistratie om te kunnen concluderen of er sprake is van een passende beloning bij provisie, eventueel in combinatie met fee.


Beleggingsverzekeringen
In dit onderdeel wordt teruggekomen op de vraag in onderdeel 7. over het aantal beleggingsverzekeringen. De AFM wil graag weten wat de stand van zaken is binnen uw onderneming met betrekking tot de hersteladviezen.

Bent u zich ervan bewust dat hersteladviezen in de ogen van de AFM kosteloos moeten worden uitgevoerd. Ze hebben in 2011 enkele publicaties over dit onderwerp uitgebracht.


Conclusie
De AFM wil inzage in uw bedrijfsvoering, beloningsbeleid, dienstverlening om dit af te kunnen zetten tegen het branchegemiddelde en daarmee een risicoprofiel van uw onderneming te kunnen bepalen.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl