Nieuws en info
Doelstelling van de invoering van de Wft in 2006 is het bevorderen van professionalisering en transparantie in de branche. Daarnaast moet de branche sinds 2018 voldoen aan de Avg.
Ophrys maakt informatie, welke verstrekt wordt door toezichthouders, overheid en andere marktpartijen, voor u concreet zodat deze voor u eenvoudig is te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
"Compliance starts with understanding, and understanding starts with cultural competence."
Aanpassingen in het wetsvoorstel Bgfo 3 - september 2012
Naar aanleiding van de diverse reacties uit de markt op de consultatieronde zijn er diverse aanpassingen gedaan met betrekking tot het nieuwe vakbekwaamheidsbouwwerk. Het Ministerie van Financiën heeft hier op 13 september een brief over gepubliceerd. Onderstaand hebben we voor u feiten op een rijtje gezet.
Eed en belofte voor de financiële sector de zgn. ‘bankierseed’
De reacties uit de markt hebben voor het Ministerie van Financiën geen aanleiding gegeven om de voorstellen inhoudelijk te wijzigingen. De ‘bankierseed’ zal in een Regeling eed of belofte financiële sector nader worden uitgewerkt, met daarin onderstaande punten:
- Met ingang van 1 januari 2013 alle medewerkers van alle financiële ondernemingen een eed of belofte moeten afleggen. Dit betreft ook personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de onderneming (bijvoorbeeld gedetacheerden).
- Medewerkers die op 1 januari 2013 al werkzaam zijn moeten binnen 1 jaar na inwerkingtreding van de maatregel de eed of belofte afleggen.
- De eed of belofte moet worden ondertekend ten overstaan van een beleidsbepaler.
- Beleidsbepalers en commissarissen leggen de eed of belofte af ten overstaan van een persoon in een hogere functie.
- Personen die in het geheel losstaan van de kernactiviteiten van de onderneming hoeven geen eed of belofte af te leggen. Hierbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een medewerker catering of receptionist.
Klachtenprocedure
Door de markt is aangegeven dat veel uitingen van onvrede, oftewel klachten, mondeling af te doen. Om de procedure niet onnodig verder te formaliseren is er door het Ministerie van Financiën voor gekozen het schriftelijkheidsvereiste te laten vervallen. Dit betekent dat:
- De ontvangstbevestiging van de klacht vormvrij is.
- Voor de verwijzing naar de geschilleninstantie geldt dat deze schriftelijk dient te gebeuren als de klacht ook schriftelijk wordt afgewezen. In andere gevallen is deze verwijzing vormvrij.
Provisieverbod
In het huidige wetsvoorstel wordt bij het provisieverbod breed gesproken over inkomensverzekeringen. Daar waar in het verleden door het Ministerie van Financiën is aangegeven dat alleen voor individuele inkomensverzekeringen onder het provisieverbod zouden vallen. Naar aanleiding hiervan is het begrip inkomensverzekering vervangen door individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering. Van een individuele arbeidsongeschiktheids-verzekering is sprake indien een natuurlijk persoon, zzp-er of directeur groot aandeelhouder, een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit. De nieuwe definitie wordt dus; “Het provisieverbod is dus van toepassing inzake een betalingsbeschermer, complex product, hypothecair krediet, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering, uitvaartverzekering of bij ministeriële regeling aan te wijzen ander financieel product.”
Execution only
Tijdens de consultatie is aangegeven dat het beoordelen van kennis en ervaring van de klant bij het beoordelen van de passendheid van overlijdensrisicoverzekeringen en uitvaartverzekeringen niet proportioneel is gelet op het simpele karakter van deze producten en het feit dat de adviesregels niet op uitvaartverzekeringen van toepassing zijn. Het vaststellen van de kennis en ervaring van de klant is inderdaad niet opportuun aangezien het om eenvoudige producten gaat. Daarom wordt voor overlijdensrisicoverzekeringen en uitvaartverzekeringen een uitzondering gemaakt en hoeft een financiële dienstverlener wanneer de consument deze producten wenst af te nemen zonder advies niet vast te stellen of de consument of cliënt over voldoende kennis en ervaring beschikt.Tevens is duidelijkheid gegeven dat wanneer er meerdere financiële dienstverleners betrokken zijn bij het verlenen van een financiële dienst via het zogenoemde “execution only” alleen de financiële dienstverlener met het rechtstreekse klantcontact dient vast te stellen of de klant over voldoende kennis en ervaring beschikt.
Dienstverleningsdocument
De nieuwe eisen met betrekking tot het dienstverleningsdocument zullen per 1 juli 2013 in werking treden. De AFM heeft aangegeven een generator beschikbaar te willen stellen aan marktpartijen. Omdat de generator en ook de uitwerking van de nadere regels nog niet gereed zijn op 1 januari 2013, treden de eisen met betrekking een dienstverleningsdocument per adviesvraag op een later tijdstip in in werking.
Dubbel betalen voor advies en beheer
Het Ministerie van Financiën heeft samen met diverse marktpartijen haar zorgen geuit over de mogelijkheid dat consumenten dubbel kunnen gaan betalen voor financiële dienstverlening. Dat zou het geval zijn als:
- De financiële dienstverlener voor financiële producten waarvoor hij al provisie van de aanbieder heeft ontvangen of nog steeds ontvangt; en
- na ingang van het provisieverbod voor zijn dienstverlening met betrekking tot deze fiannciële producten kosten in rekening brengt, zonder rekening te houden met de provisie die hij reeds heeft ontvangen of de doorlopende provisie die hij ontvangt.
In het Self Assessment 2012 worden hier zelfs al enkele vragen aan besteedt.
NieuwsoverzichtContactgegevens
| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl
Volg ons