Het standaard DVD; de stand van zaken

Het zal u niet zijn ontgaan. De standaardisatie van het DVD is per juli 2013 een feit en de AFM heeft op basis van een consultatieronde enkele aanpassingen gedaan in het eerste concept. Eind mei zult u als financieel dienstverlener nader worden geïnformeerd en verzocht om een standaard DVD aan te maken in het Digitaal Loket. Onderstaand geven wij u enkele aandachtspunten ter voorbereiding om een goede invulling te kunnen geven aan uw nieuwe DVD. Ook heeft de AFM een introductiefilmpje gemaakt over de DVD-generator.

1. Login Digitaal loket
Zorg ervoor dat u beschikt over een login voor het Digitaal loket van de AFM en controleer of deze nog steeds werkt. 

2. Vormgeving van tarieven
U bent verplicht tot het opnemen van het gemiddelde kostentarief. Daarnaast kunt u, indien gewenst, aanvullend nog 3 verschillende kostentarieven opnemen. Voor deze 3 mogelijkheden mag u zelf een gemiddeld tarief per doelgroep invullen. Er wordt middels nadere regelgeving in mei nog wel spelregels gegeven waaraan de formulering van deze doelgroepen moet voldoen. Tevens gaat de generator ook de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van een aantal vooraf gedefinieerde doelgroepen.

De opbouw van de tarieven wordt gesplitst in de volgende 3 onderdelen:

  • Advies
  • Bemiddeling (Afhandelingskosten)
  • Combinatie Advies en Bemiddeling

3. Open tekstvelden
In de DVD generator zullen 4 open tekstvelden worden opgenomen, zodat u uw eigen propositie kunt verduidelijken. Bij de volgende onderdelen vindt u de open tekstvelden:

  • Onderzoek; Hier is ruimte om bijvoorbeeld aan te geven of er sprake is van gereduceerde kosten als de klant zelf bepaalde werkzaamheden uitvoert.
  • Advies; Hier is ruimte om een nadere toelichting te geven op de werkzaamheden die u verricht voor de klant in het kader van het adviestraject.
  • Afsluiten; Hier is ruimte om een nadere toelichting te geven op de werkzaamheden die u verricht voor de klant bij het afsluiten van het product.
  • Kosten; Hier is ruimte om een nadere toelichting te geven op de door u benoemde tarieven en de eventuele differentiatie per doelgroep.

Er wordt middels nadere regelgeving in mei nog wel randvoorwaarden gesteld waaraan de open tekstvelden dienen te voldoen. De teksten in de open tekstvelden moeten in ieder geval correct, duidelijk en niet misleidend zijn.

Indien de markt de open tekstvelden voor andere doeleinden gebruikt dan waarvoor ze bedoelt zijn kan de AFM op termijn besluiten om de open tekstvelden alsnog te standaardiseren of te verwijderen.

4. Nazorg
Door de AFM wordt in het standaard DVD het belang van nazorg nog explicieter omschreven dan in eerste instantie bedoeld was. De AFM definieert enkele nazorgactiviteiten en daarnaast is er ruimte voor 1 vrij in te vullen nazorgactiviteit. De volgende nazorgactiviteiten zijn door de AFM gedefinieerd:

  • Regelmatig controleren of het product nog steeds past bij uw persoonlijke situatie en wensen.
  • Regelmatig vergelijken of er ergens nieuwe of vernieuwde producten zijn die mogelijk beter bij uw persoonlijke situatie passen.
  • Uw belangen behartigen bij contact tussen u en de aanbieder
  • Anders, namelijk …

Overigens bent u alleen verplicht om aan te geven of u ook diensten verricht na het sluiten van de overeenkomst en zo ja, op welke wijze u de kosten hiervoor in rekening brengt. U bent op grond van de Wft niet verplicht om te specificeren welke nazorgactiviteiten u voor de klant verricht. Derhalve bent u niet verplicht tot invulling van het dit blok.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl