Wijzigingswet financiële markten 2015

Op 19 november 2014 is de Wijzigingswet financiële markten 2015 en onderliggende regelgeving aangenomen door de Eerste Kamer. Dit betekent voor de financiële branche weer een aantal wijzigingen, alhoewel deze niet zo ingrijpend zijn als de afgelopen jaren.
Onderstaand geven wij u een overzicht van de voor u meest relevante wijzigingen.

Afleggen eed en belofte financiële sector
Naast de dagelijks beleidsbepalers en de interne toezichthouders van een financiële onderneming moeten voortaan ook de volgende personen de eed of belofte afleggen:

  • Personen waarvan de werkzaamheden het risicoprofiel van de onderneming wezenlijk kunnen beïnvloeden.
  • Personen binnen een onderneming die zich rechtstreeks bezighouden met het verlenen van financiële diensten.

Dit betekent voor u als financieel dienstverlener in ieder geval dat degene die een klant adviseert over een financieel product de eed of belofte moet afleggen. Maar ook medewerkers die een klant, al dan niet op diens verzoek, informeren over bijvoorbeeld de samenstelling of de werking van het product, zonder dat de klant daarbij wordt geadviseerd, moeten per 1 april 2015 de eed of belofte afleggen. Dit betekent dus dat naast adviseurs ook medewerkers van de polisadministratie en schadebehandelaars hieronder vallen.

Nieuwe medewerkers die na 1 april 2015 in dienst komen moeten binnen 3 maanden na indiensttreding de eed of belofte afleggen. Voor medewerkers die per 1 april 2015 reeds in dienst zijn geldt een overgangsregeling tot 1 april 2016.
 

Vervallen automatisch recht op premie-incasso door bemiddelaars
Het automatisch recht op premie-incasso past niet meer in de nieuwe verhoudingen die met het provisieverbod van 1 januari 2013 zijn beoogd. Verzekeringen die onder het provisieverbod vallen worden daarom voortaan uitgezonderd van het recht op premie-incasso. Het gaat dan om betalingsbeschermers en individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Het blijft overigens wel mogelijk voor u als financieel dienstverlener om de premies voor deze verzekeringen te incasseren als dit wordt overeengekomen met de aanbieder. De wetgever kan hier nog wel nadere regels aan stellen via de Bgfo maar heeft hier tot op heden nog geen gebruik van gemaakt. De verwachting is dat deze nadere regelgeving gaat inhouden dat de premie afdracht binnen een bepaalde termijn moet plaatsvinden na de premie vervaldatum.


Uitzonderingen op het provisieverbod voor het adviseren van consumenten met een betalingsachterstand inzake een hypothecair krediet
Met ingang van 1 januari 2013 geldt een provisieverbod, op grond waarvan het niet is toegestaan om bij het bemiddelen of adviseren in complexe en impactvolle producten te worden beloond in de vorm van provisie die door de aanbieder wordt betaald aan u als adviseur.

In de Bgfo wordt vanaf 1 januari 2015 in de artikelen 86c en 86h een uitzondering op het provisieverbod toegevoegd voor het bemiddelen en adviseren van consumenten met (voorzienbare) betalingsachterstanden ten aanzien van hypothecair krediet. Het doel van de uitzondering op het provisieverbod is het wegnemen van eventuele belemmeringen die de artikelen 86c en 86h vormen voor de aanbieder, bemiddelaar of adviseur om in gesprek te gaan met consumenten met (voorzienbare) betalingsachterstanden. Het gesprek kan gebruikt worden om de financiële situatie in kaart te brengen en de mogelijkheden te onderzoeken om het hypothecair krediet aan te passen. Bij (voorzienbare) betalingsachterstanden is het niet gewenst dat vanwege regelgeving een aanbieder, bemiddelaar of adviseur advieskosten en distributiekosten in rekening moet brengen wanneer hij een consument adviseert over een mogelijke oplossing voor zijn betalingsachterstanden dan wel beperking daarvan. Daarom is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan dat een aanbieder provisie betaalt aan een bemiddelaar of adviseur voor advies- en bemiddelingswerkzaamheden aan een consument.

Deze voorwaarden zijn ondanks diverse verzoeken vanuit de branche niet nader gespecificeerd door de wetgever.


Vakbekwaamheid
Voortaan is informatie die benodigd is om te bepalen of een kandidaat recht heeft op een diploma of certificaat alleen nog aanwezig in het informatiesysteem dat beheerd wordt door het Ministerie van Financiën. Daarom is in de Bgfo gewijzigd dat diploma’s en certificaten voortaan worden afgegeven door het Ministerie van Financiën en uitgereikt door het opleidingsinstituut. 

Voorts zijn er twee reparaties uitgevoerd op de wetswijzigingen van 1 januari 2014:

  • In deze wetswijziging is opgenomen dat een Adviseur Vermogen mag adviseren over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen indien men dit advies combineert met advies over een levensverzekering. Het was echter de bedoeling dat de Adviseur Vermogen alleen mocht adviseren over betalingsbeschermers indien hij dit advies combineert met het advies over een levensverzekering. Dit is nu weer gerepareerd in artikel 10 van de Bgfo.
  • In deze wetswijziging is de diplomaplicht voor gevolmachtigd agent volledig komen te vervallen. Echter indien de gevolmachtigd agent advies geeft aan de klant moet deze wel in het bezit zijn van de daarvoor benodigde diploma’s. Door een fout in de wet is de eis vorig jaar onbedoeld vervallen en nu weer gerepareerd door het betreffende artikel terug te plaatsen in de Bgfo.

 
Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen (Wbfo)
Deze nieuwe wetgeving vervangt de richtlijnen van het Beheerst Beloningsbeleid. In de Wbfo is vastgelegd dat de variabele beloning van uw medewerkers en freelancers voortaan nog maar maximaal 20% van het vaste salaris mag bedragen. De variabele beloning mag vervolgens voor maximaal 50% gebaseerd zijn op kwantitatieve factoren (omzet). Dit betekent dat de overige 50% dus moet moet worden beoordeeld aan de hand van kwalitatieve factoren.

Doelstelling was dat ook deze wetswijziging per 1 januari 2015 van kracht zou worden. Door de Tweede Kamer is deze wet al aangenomen. Echter door de Eerste Kamer zijn er medio december nog aanvullende vragen gesteld aan de Minister. Daardoor is deze wetswijziging nog niet definitief. Verwacht wordt dat de Minister van Financiën zal aansturen op invoering later dit jaar.


Snellere openbaarmaking overtreding
In de huidigesituatie kan een opgelegde boete aan een financieel dienstverlener pas worden gepubliceerd als deze rechtens onaantastbaar is geworden. Door aanpassing van de wetgeving wordt de AFM de mogelijkheid geboden om een opgelegde boete sneller, nog voordat ze rechtens onaantastbaar zijn geworden, openbaar te maken. Dit zal naar verwachting bijdragen aan een effectiever toezicht.


Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
In de Wwft zijn de diverse indicatoren aangepast en/of aangevuld, en is vanuit de wens van de toezichthouders bij een aantal indicatoren de formulering aangescherpt. Voorts zijn de indicatoren aangevuld voor partijen die sinds 1 januari 2014 of 1 januari 2015 onder de Wwft vallen. Dit zijn:

  • Instellingen voor collectieve belegging in effecten (01/01/2014)
  • Handelaren in goederen (01/01/2015)
  • Pandhuizen (01/01/2015)


Uitbreiding geschiktheids- en betrouwbaarheidstoetsing en bankierseed

De eisen van geschiktheid en betrouwbaarheid die nu al van toepassing zijn op dagelijks beleidsbepalers en interne toezichthouders, zullen nu ook gaan gelden voor personen bij een bank of verzekeraar, die:

  • Een leidinggevende functie vervullen direct onder het niveau van de beleidsbepalers; en
  • Verantwoordelijk zijn voor natuurlijke personen van wie de werkzaamheden het risicoprofiel van de onderneming wezenlijk kunnen beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn personen werkzaam op de afdeling juridische zaken, de afdeling compliance, of de afdeling interne audit.
Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl